Światowy Dzień Pierwszej Pomocy, przypadający 10 września to dobra okazja, aby przypomnieć jak ważna jest znajomość podstawowych metod ratunkowych. To właśnie pierwsze minuty po wypadku są bowiem decydujące w walce o zdrowie i życie poszkodowanego. Tego lata Grupa Muszkieterów i Polski Czerwony Krzyż
po raz kolejny organizują kampanię „Zbieramy krew dla Polski”, w ramach której m.in. uczą zasad pierwszej pomocy.
Gra o ludzkie życie toczy się często tylko kilka chwil, ponieważ na przywrócenie oddechu mamy zaledwie 4 minuty. Pomoc udzielona w pierwszych 2-3 minutach po wypadku zwiększa szanse poszkodowanego na przeżycie nawet o 60 proc.
Pamiętaj o zasadach udzielania pierwszej pomocy!
By uratować komuś życie musimy pamiętać o żelaznych zasadach pierwszej pomocy. Przede wszystkim należy zadbać o własne bezpieczeństwo, a także zabezpieczyć miejsce zdarzenia. Następnie możemy przystąpić do oceny stanu poszkodowanego i wezwać niezbędną pomoc specjalistyczną. Jeżeli zajdzie potrzeba, należy wykonać masaż serca, udrożnić drogi oddechowe, zatamować krwotok.
– Warto przezwyciężyć strach przed udzielaniem pierwszej pomocy, gdyż tym o co walczymy, jest ludzkie życie. Tych, którzy mają obawy, zachęcamy do uczestniczenia w szkoleniach prezentujących krok po kroku schemat postępowania w razie wypadku. W ramach prowadzonej przez Grupę Muszkieterów i PCK kampanii „Zbieramy krew dla Polski” można nie tylko oddać krew, ale także dowiedzieć się, jak udzielać pierwszej pomocy i wziąć udział w pokazach ratownictwa – tłumaczy Eliza Orepiuk-Szymura, Kierownik Dyrekcji Komunikacji i Informacji Grupy Muszkieterów.
Grupa Muszkieterów chce uświadomić Polakom, jak ważne są działania wspierające pracę lekarzy i ratowników – oddawanie krwi i pierwsza pomoc. Stąd właśnie kampania „Zbieramy krew dla Polski”. Co roku, od maja do końca września, na parkingach przed wybranymi marketami Intermarché i Bricomarché pojawiają się specjalne ambulanse Regionalnych Centrów Krwiodawstwa i Krwioleczcictwa, w których można oddać krew. W ramach towarzyszącym zbiórkom akcjom edukacyjnym prowadzone są też pokazy sprzętu strażackiego, nauka pierwszej pomocy, a także bezpłatne pomiary ciśnienia tętniczego
i poziomu cukru we krwi
Jak dotąd, we wszystkich dziewięciu edycjach kampanii udało się zebrać łącznie ponad 13 000 litrów krwi od ponad 31 000 osób. W tegorocznej, IX odsłonie przedsięwzięcia, zaplanowano akcje w 164 miejscowościach 15 województw. Od maja Grupie Muszkieterów
i PCK udało się już zebrać blisko 1500 litrów krwi od ponad 3 300 dawców.
Więcej informacji na temat kampanii „Zbieramy krew dla Polski” można znaleźć na:
www.muszkieterowie.pl, www.pck.pl oraz www.oddajkrew.pl
Grupa Muszkieterów, największa sieć franczyzowa w kategorii supermarketów spożywczych i typu „dom i ogród” w Polsce, jest zrzeszeniem ponad 280 niezależnych polskich przedsiębiorców zarządzających supermarketami spożywczymi Intermarché oraz supermarketami typu „dom i ogród” Bricomarché. Sieć handlowa Grupy Muszkieterów liczy obecnie ponad 360 supermarketów Intermarché i Bricomarché. W Centrali Grupy w podpoznańskim Swadzimiu, w dwóch magazynach logistycznych oraz supermarketach zatrudnionych jest aktualnie ponad 15 tys. osób. Wyznaczaniem kierunków strategicznych obu sieci zajmuje się spółka ITM Polska. Muszkieterowie są obecni w 4 krajach Europy: Polsce, Francji, Belgii oraz Portugalii.
Więcej informacji o Grupie Muszkieterów, Intermarché oraz Bricomarché w Polsce znajduje się na stronie www.muszkieterowie.pl, www. Intermarché.pl i www.bricomarche.pl
Polski Czerwony Krzyż jest najstarszą i najbardziej wszechstronną organizacją humanitarną w Polsce. Jej podstawową misją jest zapobieganie i łagodzenie cierpienia ludzkiego oraz ochrona ludzkiej godności, bez jakiejkolwiek dyskryminacji w zakresie narodowości, rasy, płci, przekonań religijnych lub politycznych. Od 58 lat prowadzi działania na rzecz promocji honorowego krwiodawstwa. W PCK zaangażowanych jest blisko tysiąc Klubów Honorowych Dawców Krwi PCK skupiających ponad 21 tys. członków i wolontariuszy. Dzięki szeroko zakrojonym działaniom, w ponad 3 000 akcji promocyjnych, PCK pozyskuje rocznie ok. 40 000 dawców, którzy decydują się oddać krew po raz pierwszy.